Wsparcie Funduszy Europejskich dla uczniów i uczennic z Ukrainy
W lipcu Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie projektu zmian programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), przedłożoną przez Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej. Projekt zmiany został wypracowany wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i zakłada sfinansowanie z funduszy unijnych wsparcia dla szkół i nauczycieli, aby lepiej przygotować się do przyjęcia zwiększonej liczby dzieci z Ukrainy. Przeznaczymy na ten cel 500 mln złotych.
Zmiany te są powiązane z nowelizacją ustawy, która uzależnia wypłatę świadczenia wychowawczego 800 plus od uczęszczania przez dziecko z Ukrainy do polskiej szkoły oraz z objęciem od dnia 1 września 2024 r. obowiązkiem szkolnym i obowiązkiem nauki dzieci i młodzieży z Ukrainy przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Bazując na danych z Systemu Informacji Oświatowej, obecnie w polskich szkołach uczy się prawie 31 tys. uczniów i uczennic z Ukrainy. Proces przygotowania placówek do przyjęcia tak dużej grupy nowych osób z Ukrainy będą wspierały fundusze unijne w ramach FERS. 500 mln zł pozwoli nam objąć wsparciem dzieci z Ukrainy, które rozpoczęły naukę w polskich szkołach od 1 września 2024 r.
Na poziomie krajowym zakres i warunki działań określi Program rządowy wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy „Szkoła dla wszystkich” w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027, opracowany i wdrażany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Pozwoli on na stworzenie uczniom i uczennicom z Ukrainy odpowiednich warunków do nauki i budowania relacji z rówieśnikami.
Faktyczne uruchomienie wsparcia uzależnione jest jeszcze od akceptacji zmiany programu przez Komisję Europejską.
Według założeń MEN, program obejmie:
- dofinansowanie zatrudnienia w szkołach asystentów międzykulturowych, którzy będą m.in. diagnozować problemy w adaptacji uczniów i uczennic z Ukrainy oraz pomagać w ich rozwiązaniu,
- podwyższenie poziomu dobrostanu uczniów i uczennic z Ukrainy i ich rodziców oraz całości środowiska szkolnego przez realizację różnorodnych form wsparcia. Wsparcie jest adresowane również do kadr systemu oświaty w obszarze kształcenia, wychowania i opieki,
- podniesienie kompetencji zawodowych kadr systemu oświaty oraz osób wspierających proces edukacyjny w środowisku wielokulturowym, w celu skutecznej integracji uczniów z różnych środowisk kulturowych, zapewnienie im równych szans edukacyjnych oraz budowanie otwartego i wspierającego środowiska szkolnego.