Rusza rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych „Przyjazna szkoła” na lata 2025-2027 finansowany ze środków UE

Wiadomości
Rusza rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych „Przyjazna szkoła” na lata 2025-2027 finansowany ze środków UE

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży ,,Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027. Program jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027. Na jego realizację planuje się przeznaczyć prawie 500 mln zł. Rozporządzenie zostało skierowane do publikacji w Dzienniku Ustaw.

Grafika przedstawia uśmiechniętą nauczycielkę w okularach, pochylającą się nad uczennicą siedzącą przy biurku z laptopem. W tle widoczne są szafki. Po prawej stronie, na białym tle, znajduje się napis „PRZYJAZNA SZKOŁA” oraz czerwona belka z tekstem „rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży finansowany ze środków UE”.

Cel Programu

Celem głównym Programu jest wsparcie szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, poprzez stworzenie warunków, w których całe społeczności szkolne czują się bezpiecznie, a dzieci i młodzież mogą budować przyjazne relacje rówieśnicze oraz rozwijać swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje.

Program podzielony jest na 3 moduły

Moduł 1. – Pomoc asystenta – dofinansowanie zatrudnienia asystentów międzykulturowych.

Asystent udziela wsparcia i pomocy uczniom i uczennicom niebędącym obywatelami polskimi, a w szczególności uczniom i uczennicom z Ukrainy, w tym uczniom i uczennicom pochodzenia romskiego. Asystent m.in. diagnozuje etapy szoku kulturowego i bariery adaptacji i integracji oraz podejmuje działania mające na celu przystosowanie się ucznia do nowych realiów, funkcjonujących w polskich szkołach oraz umożliwienie mu w dalszej kolejności wyrównanie szans edukacyjnych na tle całej społeczności szkolnej.

Moduł 2. – Dobrostan społeczności szkolnej – podwyższenie poziomu dobrostanu społeczności szkolnej w szkołach, do których uczęszczają uczniowie i uczennice z Ukrainy, przez realizację różnorodnych form wsparcia kierowanych do uczniów i uczennic, ich rodziców oraz kadr systemu oświaty, w tym działania służące wzmocnieniu profilaktyki zaburzeń zdrowia psychicznego oraz wzmocnieniu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla przedstawicieli środowiska szkolnego, w tym:

  • wsparcie dla uczniów – konsultacje specjalistyczne, specjalistyczną pomoc psychologiczną, doradztwo zawodowe;
  • wsparcie rodziców lub opiekunów uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa w  rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych;
  • wsparcie kadr systemu oświaty w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych.

Moduł 3. – Doskonalenie kadr systemu oświaty – wsparcie szkół, do których uczęszczają uczniowie i uczennice z Ukrainy, przez podniesienie kompetencji zawodowych kadr systemu oświaty w celu skutecznej integracji uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa, zapewnienia im równych szans edukacyjnych oraz budowania otwartego i wspierającego środowiska szkolnego, m.in. poprzez szkolenia kadry systemu oświaty w różnorodnych obszarach tematycznych w zakresie:

  • wsparcia edukacyjnego wynikającego z doświadczenia migracji lub uchodźstwa;
  • pracy z oddziałem i w zespołach klasowych, do których uczęszczają uczniowie z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa;
  • wspierania włączenia uczniów i uczennic;
  • wsparcia indywidualnego uczniów i uczennic.

Odbiorcy wsparcia

Program jest skierowany do szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, którzy spełniają określone w Programie warunki. Realizacja Programu wspiera funkcjonowanie całej społeczności szkolnej, w tym dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa pochodzących z krajów innych niż Ukraina, które pobierają naukę w szkołach polskiego systemu oświaty, ich polskich rówieśników, rodziców oraz nauczycieli.

Realizowane w ramach Programu działania uwzględniają szczególne i zróżnicowane potrzeby uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, wynikające m.in. z odmienności językowej i kulturowej (w tym uczniów i uczennic z Ukrainy pochodzenia romskiego), doświadczenia traumy wojennej, trudności edukacyjnych spowodowanych zmianą środowiska edukacyjnego, jak również potrzeby wynikające z niepełnosprawności czy szczególnych uzdolnień ucznia.

Rozporządzenie Rady Ministrów na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji

Zachęcamy do śledzenia aktualnych informacji zamieszczanych na stronie www: